virtueelfietsen.be

Alles over indoor fietsen. 

Wat is ERG-mode?

Delen via:

ERG-mode is een vaak gehoorde term bij het indoor fietsen. Wat is ERG-mode en wat is het nut bij het indoor fietsen?
ERG-mode is een verkorting van Ergometer. Dit is wanneer de smart fietstrainer de weerstand aanpast zodat je een vooropgesteld vermogen moet leveren. Om hiervan gebruik te kunnen maken heb je een fietstrainer app en een smart trainer nodig die ERG-mode ondersteund. Geen nood want de meeste apps en smart trainers kunnen werken met ERG-mode.

Altijd het juiste vermogen.

ERG-mode zul je alleen gebruiken met gestructureerde trainingen of een fietscomputer die de smart fietstrainer bestuurd. De app of fietscomputer zal bepalen welk vermogen je moet leveren en dit ongeacht de versnelling of het aantal omwentelingen. Laat je het aantal omwentelingen zakken zonder te schakelen dan zal de fietstrainer meer weerstand bieden zodat je toch je doelvermogen haalt.

Stel je moet 200 watt leveren en je doet dit aan 100 omwentelingen per minuut. De fietstrainer zal er ongeacht de versnelling dan voor zorgen dat je 200 watt moet leveren. Laat je nu het aantal omwentelingen zakken dan zal de fietstrainer meer weerstand bieden zodat je nog altijd 200 watt moet leveren. Zou de fietstrainer dit niet doen dan ga je minder dan 200 watt halen.

Je moet dus geen aandacht meer hebben voor het vermogen, maar alleen voor het aantal omwentelingen dat je tijden een bepaald deel van je training moet halen. Je kan heel egale trainingen afwerken.

Voor- en nadelen van ERG-mode.

Zoals bij alles heeft ERG-mode ook voor- en nadelen. Je kan deze in overweging nemen bij het beslissen om al dan niet ERG te gebruiken. Je eigen aanvoelen van trainen met ERG-mode zal de doorslag geven in je keuze.

Voordelen van ERG-mode.

Laat ons beginnen met de voordelen van Ergopower.

  • Het volgen van de trainingssessie volgens het plan wordt kinderspel. Je moet alleen op omwentelingen letten. Het vermogen wordt geregeld door de app en fietstrainer.
  • Je gaat altijd het doelvermogen halen van de blokken. Dit voordeel is doorslaggevend om ERG-mode te gebruiken tijden het indoor trainen.
    De nauwkeurigheid is afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte fietstrainer.
  • De route die je volgt, heeft geen invloed op je training. Dit is dan meer in vergelijking tot het afwerken van een training buiten.

Nadelen van ERG-mode.

  • ERG-mode staat ver van de realiteit. Als je uitsluitend indoor rijdt in ERG-mode zul je voeling verliezen met het fietsen zonder deze ondersteuning. Het afwerken van de korte blokjes leert je ook niet langdurige inspanningen te leveren aan een egaal tempo. Fietsen is tenslotte een duursport. Bij lange ritten kan je merken welke fietsers zich op het kortere werk indoor focusen. Zij zijn vaak heel sterk bij aanvang, maar naarmate de tijd vordert krijgen ze het moeilijker.
  • Het verliezen van de focus tijdens het trainen. Omdat je op weinig moet letten is dit een valkuil en vooral bij minder intensieve trainingen.
  • De trainingen kunnen te zwaar of te licht zijn als je FTP niet juist is. Het is dus cruciaal dat je deze op regelmatige basis test. Door de aard van trainen met ERG zul je met een foute FTP te hard of te licht trainen. Zonder ERG zou je gevoel aangeven van harder e gaan of om het net rustiger aan te doen. ERG-mode zet ons niet aan om naar ons eigen lichaam te luisteren.
  • De echt hoge vermogen worden niet getraind. Sprints in ERG-mode zijn beperkt in vermogen op basis van het ingestelde percentage of absoluut vermogen. Vermoedelijk zou je harder kunnen gaan, maar wordt dit verhinderd door de ERG-mode.

Welke versnelling kiezen?

In principe ben je helemaal vrij in het kiezen van de versnelling omdat he weerstand van de fietstrainer zal aangepast worden zodat je het juiste vermogen moet leveren om de pedalen rond te krijgen.

  • Kleine versnelling om klimtrainingen beter af te werken. De snelheid van het vliegwiel ligt lager bij lage snelheden van de fietstrainer en dit geeft een groter klimgevoel. Door de lagere snelheid van het vliegwiel krijg je minder ondersteunen om over de dode punten te komen net als bij het bergop rijden.
  • Bij een lage of hoge snelheid van het vliegwiel zul je andere spiergroepen ook aan het werk zetten. Een tijdrijder die veel op grote versnellingen rijdt. Kijk naar onderstaande video van GPLama voor een uitgebreide uitleg.
  • Afwisselen om slijtage van de cassette te voorkomen. Dit doet zich zo al vaak voor en zeker in de Lage Landen waar je veelt op dezelfde versnelling rijdt. Bij het trainen met ERG-mode kun je altijd op dezelfde versnelling rijden en deze zullen dan sneller slijten. Het is dus geen slecht idee om af te wisselen.
  • Gebruik de versnelling zoals het hoort. Geen groot kettingblad vooraan en klein groot achteraan. Je krijgt dan een heel schuine kettinglijn wat extra weerstand en slijtage oplevert. Net als bij het buiten fietsen moet je hier aandacht voor hebben bij het schakelen.
  • Bij lage snelheden produceren sommige trainers aanzienlijk minder lawaai. Dit kan ook een overweging zijn om in ERG-mode een kleinere versnelling te kiezen.

Keuze van versnelling heeft dus zeker invloed op je training. Met een beetje meer inzicht kun je nog beter trainen in ERG-mode.

GPLama over versnellingskeuze in ERG-mode.

De Spiral of death.

Bij gebrek aan een goede Nederlandse vertaling zullen we de term Spiral of death maar blijven gebruiken.Spiral of Death zal zich vooral voordoen bij wat hogere wattages. Bij het verlagen van de omwentelingen zal de weerstand van de fietstrainer verhoogd worden om het gewenste wattage te behouden. Als je al wat vermoeid bent, zal dit er op zijn beurt weer voor zorgen dat je moeilijk het aantal omwentelingen kan aanhouden en deze laat zakken waardoor de weerstand weer zal verhogen waardoor je uiteindelijk de pedalen niet meer rond krijgt en moet stoppen.

Je kan dit voorkomen door kleiner te schakelen en het aantal omwentelingen op te voeren. Je zult dan boven het gevraagde wattage gaan en die fietstrainer zal minder weerstand bieden om op je vooropgestelde vermogen te blijven. Je zult snel moeten reageren want de Spiral of Death gaat snel.

Dit is ook een goede gewoonte als je aan een blok met aanzienlijk meer vermogen dan de vorige start. Een aantal seconden voor de start van het nieuwe blokje verhoog je de snelheid en vermogen. Doe je dit niet dan heb je de kans om in een Spiral of Death te komen.

ERG-mode en Spiral of Death uitgelegd door GPLama.

ERG-mode en Spiral of Death uitgelegd door GPLama.

Wanneer is ERG-mode niet aangewezen.

Er zijn een aantal trainingen waarbij ERG-mode niet is aangewezen. In sommige apps ken je de ERG-mode deactiveren tijdens het rijden en dan is het eenvoudig om voor dit type blokken de ERG-mode niet te gebruiken.
Wanneer gebruik je beter geen ERG-mode?

  • Sprints kan je beter zonder afwerken. Er is zondr ERG geen limiet op het aantal watts dat je kan duwen. Bij sprints is het de bedoeling om voluit te gaan en je weet dan ook graag wat het maximaal vermogen was. IN ERG-mode zal deze beperkt zijn tot het vastgelegde percentage van je FTP of een vast wattage.
  • Als je hele slechte dag hebt. Omdat de meeste trainingen zijn gebaseerd op een percentage van je FTP is de combinatie van een slechte dag en ERG-mode geen lachertje. Als je toch wil trainen doe het dan beter zonder ERG of verlaag de percentages die gevraagd worden tijdens de training.
  • Als het moeilijk is de focus bij het trainen te houden kan je ook zonder ERG trainen. Zo wordt je gedwongen om met je gedachten bij het trainen te blijven.

ERG-mode gebruiken of niet.

Met de verstrekte info kun je nu beslissen of je ERG-mode wil gebruiken bij het trainen of niet. Het kan een nuttig hulpmiddel zijn om trainingen af te werken en je ook helpen om deze op de correcte manier te volbrengen. Het is wel niet ideaal voor elke type training. Voor korte intensieve interval kun je best ERG uitschakelen of dit type training doen zonder ERG.

Zoals bij alles van het indoor fietsen kan het niet het buiten fietsen volledig vervangen. Tijdens het buiten fietsen spelen er zoveel extra factoren nog mee die in je na- of voordeel kunnen werken. Een goede balans tussen de twee is ideaal om het beste resultaat te bekomen.

Als je geen trainingsbeest bent, het indoor fietsen alleen gebruikt om tijdens de wintermaanden de conditie te onderhouden of gewoon in beweging te blijven en de nood niet hebt om gestructureerd te trainen dan heb je ERG-mode helemaal niet nodig. Het indoor fietsen biedt voldoende uitdagingen en mogelijkheden om dit te doen zonder ERG-mode.

Als conclusie kunnen we zeggen dat ERG-mode er is voor hen die gestructureerd indoor willen trainen. Is dit niet je doel van indoor fietsen dan kan je ERG links laten liggen.

Heb je opmerkingen of suggesties?

Jouw ervaringen met indoor fietsen kunnen een schat aan kennis voor onze lezers zijn. Jouw inbreng is niet alleen waardevol voor jou, maar ook voor de gehele indoor fietsgemeenschap. Een kleine tip of observatie van jou kan een groot verschil maken voor een ander. We nodigen je van harte uit om jouw gedachten en ervaringen te delen. Samen maken we deze community sterker en informatiever. Bedankt voor je bijdrage!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen via:

Table of Contents

Table of Contents